© Affärsnyttan.se 2018
Version 0.27, 2018-01-10
Affärsnyttan - Projektledning
Affärsnyttans projektmodell
Projektledning handlar mångt och mycket om att planera det som skall utföras och sedan styra arbetet mot rätt
mål. Hur kan det vara så svårt att lyckas? Definiering, planering och styrning är tre vitala delar där
misslyckandena ofta tar sin början. Har ni råd att genomgå ett resultatlöst projekt?
Med Affärsnyttans projektmodell så skapas större möjlighet att nå ett framgångsrikt projekt och
skapa verksamhetsnytta.
Affärsnyttans projektmodell är ett tydligt och pedagogiskt verktyg som illustrativt ger projektledaren och
intressenterna en klarare kommunikation om projektets progress. Modellen är applicerbar i stora som små
projekt, inom privat och offentlig sektor. Den kan även anpassas till speciella förhållanden där de grundläggande
principerna fortfarande bevaras. Projekt betyder i praktiken variation, utmaningar och en hel del hårt arbete. Se
då till att ha projektmetodiken på plats så Ni kan ägna er åt att göra nya upptäckter och att nå tillfredställelse
både med projektmålen och på det personaliga planet.
Faser och beslutspunkter, BP
Modellen är uppdelad i olika stadier vilka är en serie av ingående faser ett projekt genomgår under sin livstid.
Gränserna mellan två faser kallas för beslutspunkter (fler namn finns). Namnet har valts för att illustrera att
projektet skall ha avklarat någon form av prövning innan det tillåts att gå vidare till nästa fas.
Idé/ behov och Definiera
Initialt utvärderas idéer och dess koppling till verksamhetens strategier. Behoven kan uppkomma inom
verksamhetens dagliga aktiviteter eller från externa kunder. Idén som passerar första fasen genomgår senare
definitionsfasen. Här lägger man grunden att göra verklighet av visionen. Större projektidéer kan behöva en egen
förstudie i denna fas. Då sammanfattas denna i en delrapport. Rapporten beskriver övergripande kring bl.a.
omfattningen, roller som krävs, business case. Resultatet från definitionen presenteras sedan i ett projektdirektiv
samt ett första utdrag av en kravspecifikation.
Initiera
Under denna fas skapar man tillräcklig kunskap och planering så att sannolikheten för att ett projekt ska starta är
betydande. Projektplanen har en viktig roll i denna fas, den innefattar:
•
Detaljerad projektomfattning
•
Riskanalys
•
Detaljerad tidplan och aktiviteter
•
Projektorganisation och roller
•
Budget och resurser
•
Kommunikationsplan
•
Lösningsbeskrivning
•
Kundens röst översatt i en kravspecifikation
Genomföra
Vidare så gäller det att genomföra det som specificerats i projektplanen. Beroende på projekttypen så kan denna
fas vara indelad i etapper t.ex. design, implementation, test, leverans. Uppföljning och styrning är ett måste då
genomförandefasen pågår. Konkret så innebär detta en kontinuerlig statusrapportering gällande resurser, tid,
kundnöjdhet och kvalitet. Avvikelser mot planen som visas i rapporterna kan ofta leda till ändringshantering.
Efter en gjord ändring, krävs det att man uppdaterar projektplanen återigen.
Avsluta
Syftet med avslutafasen är att stämma av projektresultatet mot ställda mål och säkerställa att gjorda
erfarenheter återförs till organisationen. Projektet sammanfattas i en slutrapport samt att det rekommenderas
att man genomför ett erfarenhetsseminarium internt och ibland även mot kund.